Garantie

Onheil van buitenaf v3

De volgende keer knarst uw camera bij het gebruik. Het uiterst fijne mechaniek loopt vast of dreigt vast te lopen door de zandkorrels die tussen schuifbusjes en tandwieltjes terecht zijn gekomen.

Alles wat wij in deze brochure vertellen is een uittreksel van en een nadere uitleg rond onze ‘Algemene verkoopvoorwaarden’. De tekst in deze brochure is onder- geschikt aan de tekst van die voorwaarden die het laatst zijn gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel. Is er sprake van tegenstrijdigheid, wat wij uiteraard proberen te voorkomen, dan gelden de algemene verkoopvoorwaarden.

  • U gaat weer naar huis

    Uw elektronische camera zit in uw tas. Aan het einde van de stranddag stopt u uw badlaken in uw tas. Bij het volgende gebruik kan u camera knarsen. Er zat zand in uw badlaken.

Wanneer hebt u garantie?

Let op: zandschade kan niet alleen worden veroorzaakt op het strand, maar overal waar zand is, denk hierbij ook aan het bos, speeltuinen, pretparken, wegwerkzaamheden enz.

Als binnen de garantietermijn het niet meer goed functioneren van een product te wijten is aan het product zelf.

  1. Val- en stootschade

Wanneer hebt u geen garantie?

De meeste breuken, breukjes, scheuren of scheurtjes zijn val- en stootschade. Dit hoeft niet altijd zichtbaar te zijn.

Als binnen de garantietermijn het niet meer goed functioneren van een product niet aan het product zelf is te wijten, maar een andere oorzaak heeft. Men spreekt dan van onheil van buitenaf en dan vervalt de aanspraak op garantie.

Wanneer u een product ergens tegenaan stoot of het valt, kan het gebeuren dat er geen zichtbare schade aan de buitenkant is. Door de gebruikte verfijnde techniek in het product is het toch mogelijk dat het product inwendige schade heeft opgelopen. Schade kan onder andere door de volgende oorzaken ontstaan:
• Uw telefoon zit klem

Wat is onheil?

Het woord onheil is in het Nederlands een beetje in onbruik geraakt. Ramp of rampspoed zijn goede synoniemen; het gaat om negatieve beïnvloeding van buitenaf. TommyTech blijft spreken van ‘onheil van buitenaf’, de officiële benaming.

Uw telefoon zit in uw broekzak en u gaat zitten. De telefoon raakt bekneld en komt onder druk te staan. De kans bestaat, dat de printplaatjes in de telefoon scheuren of er ontstaat een donkere vlek in de display.

Soorten onheil van buitenaf

  • Een beetje proppen

    Uw attachékoffer is bijna vol, toch stopt u uw telefoon er nog bij. U krijgt de koffer met moeite dicht. De kans is groot dat de printplaatjes in de telefoon scheuren of er ontstaat een donkere vlek in de display.

Schaden door onheil van buitenaf worden vaak onbewust veroorzaakt Er is een aantal soorten te onderscheiden:
A. Zandschade
B. Val- en stootschade

  • Oeps, uw tas is gevallen

    U zet uw notebooktas neer en deze valt om. U wilt gaan werken en u constateert een scheur in het beeldscherm.

  1. Vocht- en waterschade

    De bovengenoemde onheilen van buitenaf zijn niet de enige, maar wel de meest voorkomende.

  • Dat was op het nippertje

    U haalt de lift nog, uw notebooktas bonkt tegen de dichtgaande deur. Op uw werkplek sluit u uw notebook aan, er is geen optische schade en toch werkt de notebook niet. Mogelijk is er een printbreuk ontstaan.

  1. Zandschade

Zand komt daar waar u denkt dat het niet kan komen. Enkele voorbeelden:

  • U zit bekneld

    U gaat naar een pretpark en neemt uw camera mee in de meest spectaculaire attractie. Door de beveiligingsbeugel wordt u strak vastgezet, waardoor de camera bekneld kan raken. Of de camera kan door de snelheid ergens tegenaan worden geslingerd.

  • Een dagje naar het strand

    U gaat een dagje naar het strand. U neemt brood mee en verpakt deze goed in een plastic zak. De zak gaat in de strandtas en toch gebeurt het, dat er tijdens het eten zand tussen uw brood zit.

  • Voetballen op het strand

    U bent op het strand en bij u in de buurt wordt gevoetbald. De bal komt uw kant op. Een van de spelers maakt een sliding en schept met zijn voet wat zand in uw tas.

  1. Vocht- en waterschade

Misschien kent u het woord vochtschade niet. Of u denkt dat we waterschade bedoelen. Nee, we bedoelen echt vochtschade. De verschillen:

  • Waterschade

    Bij waterschade denken we aan schade door water ontstaan nadat: • Uw camera in het zwembad is gevallen of uw gsm in de wc.

    • U hebt met uw gsm in de regen getelefoneerd.

  • Fijn op wintersport

    U gaat op wintersport en wil tijdens het skiën foto’s maken van de omgeving en skigenoten. U stopt uw camera in de binnenzak van uw skipak. Wanneer u na het skiën uw pak uittrekt, zult u ervaren dat de binnenkant vochtig is. De kans dat uw camera of telefoon schade heeft opgelopen is (zeer!) groot. De problemen zullen vaak later blijken.

  • Vochtschade

    Vochtschade is schade die vaak wordt veroorzaakt zonder dat u het in de gaten hebt (zie de voorbeelden verderop), maar is ook een schade die, net als waterschade, bij zorgvuldig gebruik te voorkomen is. Soms moet

    u – willens en wetens – maatregelen nemen om te voorkomen dat uw product vochtschade oploopt.

  • Lekker airco

    In uw auto of op het werk hebt u wellicht airco. Buiten is het warm. De koude luchtstroom van de airco loopt over uw camera, u gaat ermee naar buiten en maakt uw opnames. Op de display ziet het er allemaal geweldig uit. ’s Avonds laadt u uw bestanden op de pc en u bekijkt ze in het groot op uw monitor. Hier en daar ziet u een vlekje. Hoe dat komt? Waarschijnlijk om dezelfde reden als de twee voorbeelden hiervoor. De camera is koud, buiten warm en er treedt condensatie op. Vlekjes dus. Op de lens, of erger, op de beeldsensor, de chip die het beeld omzet in pixels (elektronische beeldelementen).

Wat we met waterschade bedoelen zal duidelijk zijn, op vochtschade gaan we wat dieper in.
• Vochtschade na zichtbaar vocht

U merkt meestal niet eens dat er iets kwalijks is gebeurd: • Een dagje naar het strand

U gaat naar het strand en besluit de kinderen of familieleden te filmen. Onverwacht komen er spetters op de camera, er lijkt niets aan de hand te zijn. Achteraf kan dit echter grote problemen veroorzaken door het zoute water.

  • U gaat naar een tropisch gebied

    U gaat voor uw werk of vakantie naar een warm land en u neemt uw notebook of andere elektronica mee. Op de plaats van bestemming aangekomen stapt u uit en maakt een aantal foto’s. Ongemerkt loopt uw product vochtschade op. De reden: condensatie. In het vliegtuig was het koel, de lucht tijdens vlucht is extreem droog. De temperatuur op de plaats van bestemming is (veel) hoger en de lucht is extreem vochtig.

Zeewater veroorzaakt enorme schade. Schroefdraden oxideren en zijn daardoor niet meer gangbaar. Of de koperbanen op de printplaatjes worden (weg)geëtst. Zout verhoogt ook de geleidbaarheid van water en kan op die manier elektrische schade veroorzaken.

  • Morsen

    Per ongeluk morst u koffie of limonade over uw videocamera of notebook. In allerijl droogt u het af en u controleert of alles nog werkt. Gelukkig wel. In veel gevallen kunnen er achteraf toch nog klachten ontstaan, door oxidatie.

Condens verklaard

  • Mist

    Ook mist is een vorm van vocht, waardoor uw product ongemerkt schade kan oplopen. Dit is heel goed zichtbaar, als u in de mist fietst en het vriest. Op de plaats van bestemming aangekomen, ziet u dat op uw kleding ijsvorming is ontstaan: bevroren mist.

Condens is vocht dat ontstaat door condenseren. Condens is een grote vocht- veroorzaker. Condens ontstaat doordat warme lucht meer vocht kan bevatten dan koude lucht. Als deze warme lucht langs een koud oppervlak strijkt, bijv. een raam, dan koelt het af. De lucht kan nu minder vocht bevatten, het vocht condenseert en wordt weer vloeibaar op het koude oppervlak.

  • Onzichtbare vochtschade

    Dat is een vochtschade die frustreert. Vocht dat u niet altijd ziet. De oorzaak van de schade kent u dan ook vaak niet: condens.

    • ’s Winters lekker wandelen

  • Warme lucht bevat dus meer water

    Bij het koken bijvoorbeeld stijgt de temperatuur in de keuken. Dus het verschil in temperatuur tussen het koude oppervlak en de lucht wordt groter en daardoor is er meer condens.

Op een mooie winterdag gaat u met kennissen lekker wandelen in de vrieskou. Om van binnen en van buiten weer warm te worden gaat u koffiedrinken.
Bij binnenkomst doen alle brildragers hun bril af. Ze zien niets meer, hun brillenglazen zijn beslagen. Ongemerkt beslaan ook uw camera en telefoon en lopen hierdoor schade op. In veel gevallen kunnen er achteraf klachten gaan optreden.

Bij het koken ontsnapt er nogal wat waterdamp, bijvoorbeeld in de vorm van stoom. Daarbij, als u op aardgas kookt, wordt bij de verbranding van dat aardgas koolzuur en water gevormd. Daarom ervaart u soms dat het benauwd aanvoelt in een keuken waar wordt gekookt.

  • Geen garantie bij vochtschade

    Op vochtschade hebt u geen garantie omdat het ‘product’ niet de oorzaak van de schade is, het is ‘onheil van buitenaf’. U kunt ervan uit gaan, dat toen u uw apparatuur nieuw kocht, er geen vochtschade aanwezig was.

Bij de constatering ‘vochtschade’ kan eigenlijk nooit actie worden ondernomen. Bijna altijd wordt u in de handleiding die u bij aankoop van uw product ontvangt, gewaarschuwd voor vochtschade. Meestal staat er dat het product te gebruiken is bij een relatieve vochtigheid (RV) van ‘max. xx% RV’ maar wat erachter staat is minstens even belangrijk: ‘niet condenserend’ of ‘geen condens’.

Reparatie vochtschade

Soms kan vochtschade worden hersteld. Bijv. met een nieuw printplaatje. Als het zeker is dat de oorzaak vochtschade is, dan krijgt u meestal geen

garantie op de reparatie. De technicus kan namelijk in veel gevallen niet weten waar de schade ophoudt.

Vochtdetectie

Veel producten zijn tegenwoordig uitgerust met een vochtdetector. Deze geeft door middel van oxidatie/verkleuring aan of het product met te veel vocht in aanraking is geweest. Ook afzonderlijke onderdelen van het toestel kunnen oxideren, los van de vochtdetector. Men ziet dan vochtvlekken of oxidatie. Een aantal voorbeelden hebt u gelezen. Maar ook transpiratie (oor), badkamer (damp), tropisch zwembad of sauna (damp), buitenlopen in de regen (met het product op ogenschijnlijk droge plaats) worden aangetoond door de vochtdetector.

Hoe kunt u vochtschade voorkomen?

Door tijdig maatregelen te treffen voorkomt u de meeste vochtschade. Met één uitzondering: u gaat naar een tropisch land en u neemt bijv. uw notebook mee. Stop voor de landing van het vliegtuig uw notebook en elk ander elektronisch apparaat in een plastic zak of tas en sluit deze luchtdicht af. Neem wel een doorzichtige zak zodat bijv. de douane kan zien wat er in die zak zit. Laat uw apparatuur langzaam acclimatiseren. Let er in het bijzonder op dat de apparatuur even warm is geworden als de overige producten in de omgeving. Daarna hebt u geen problemen meer.

Het helpt als u een zakje ‘silicagel’ meepakt in de luchtdichte zak(ken) met uw apparatuur. Silicagel bevat miljoenen kleine poriën die vocht kunnen vasthouden. In wezen is het poreus zand. Houdt kinderen en dieren uit de buurt van silicagel. Het geeft irritatie als het wordt opgegeten of stof ervan wordt ingeademd.

6

Voorwaarden herstelling TommyTech

Voorwaarden herstelling TommyTech
  1. De klant erkent dat hij afstand doet van de wettelijke garantie van het gehele toestel op het ogenblik dat de reparatie heeft plaatsgevonden.
  2. De klant heeft 3, 6 of 12 maanden garantie op het herstelde onderdeel, afhankelijk van het gekozen onderdeel dat wordt vervangen.
  3. Zichtbare fysieke schade valt niet onder de wettelijke garantie van het vervangen onderdeel.
  4. De klant is verantwoordelijk voor het nemen van een back-up van zijn of haar toestel tenzij anders afgesproken en genoteerd in dit document. Indien de klant dit wenst kan een backup gebeuren door een technieker. Hiervoor zal een extra kost van €20 worden aangerekend.
  5. TommyTech is niet aansprakelijk voor het geheel of gedeeltelijk verlies of beschadiging van data (foto’s, contacten, bestanden …) evenals de gebruiksmogelijkheden, noch voor alle directe of indirecte schade.
  6. TommyTech is niet verantwoordelijk voor onderliggende of onbekende problemen die tijdens de reparatie kunnen naar boven komen. Indien dit het geval is zal de klant op de hoogte gebracht worden tijdens of na de reparatie. Het toestel kan, indien mogelijk, opgestuurd worden met de 48 uur reparatie spoed dienst. Hier kunnen extra kosten aan te pas komen. De klant is verantwoordelijk voor deze kosten.
  7. Toestellen die aangemeld worden voor de reparatiedienst worden voor en na de reparatie getest. Hiervoor dient de klant zijn of haar ‘Find my iPhone’ en vergrendelingscode uit te zetten. Indien nodig kan de iCloud account en het paswoord van de klant gevraagd worden om het toestel uitgebreid te testen. Indien de klant dit weigert, kan TommyTech geen garantie geven op de werking van het toestel.
  8. Toestellen worden in volgorde van aankomst afgewerkt rekening houdende met de voorraad van de onderdelen. De klant erkent dat hij of zij zal gemaild worden wanneer zijn of haar toestel klaar is. De opgegeven reparatieduurtijd is louter indicatief.
    TommyTech geeft geen resultaatsverbintenis dat het toestel binnen een bepaalde termijn hersteld is en is niet aansprakelijk voor enige directe of indirecte schade. TommyTech behoudt het recht om het afgesproken tijdstip van reparatie te veranderen door onvoorziene omstandigheden. De klant heeft hierbij geen recht op een vergoeding.
  9. TommyTech behoudt het recht een toestel te weigeren voor of tijdens een reparatie.
  10. TommyTech behoudt zich het recht voor haar algemene herstellingsvoorwaarden te wijzigen zonder er de klant persoonlijk van op de hoogte te brengen en zonder dat deze laatste aanspraak kan maken op enige schadevergoeding.
  11. Door de afgifte van het toestel voor herstelling of de bevestiging van de herstelling gaat de klant akkoord met de verwerking van de persoonsgegevens die noodzakelijk zijn om de herstelling uit te voeren en om over te gaan tot de identificatie van de klant.
    Indien de klant de gevraagde gegevens niet geeft, kan de eventuele herstelling niet uitgevoerd worden. De schade jegens de klant in geval van diefstal of onvrijwillige doorgifte of vrijgave van de gegevens wanneer TommyTech hieraan geen fout treft is beperkt tot de actuele waarde van het toestel. De klant geeft hierbij toestemming om de gegevens door te geven aan onderaannemers / verwerkers naar keuze van TommyTech om de herstelling uit te voeren. De privacy policy van TommyTech maakt integraal deel uit van de herstellingsvoorwaarden. De klant beschikt over het kosteloze recht op – zonder enige motivering – inzage, wijziging, rechtzetting, verwijdering, beperking, overdraagbaarheid en verzet tegen het aanwenden van de persoonlijke gegevens via email aan privacy@tommytech.eu.